Siirry sisältöön

Syklin asiantuntijat vahvistamassa Tampereen varhaiskasvatuksen ulkona opettamisen toimintakulttuuria

Suomen ympäristöopisto SYKLI oli mukana kehittämässä ja vahvistamassa Tampereen varhaiskasvatuksen ulkona opettamisen toimintakulttuuria. Viisi Tampereella sijaitsevaa päiväkotia asettivat tavoitteensa vuodelle 2023: miten kehitetään ja lisätään ulkona opettamista? Syklin ympäristökasvatuksen asiantuntijat sparrasivat ja kouluttivat päiväkotien henkilöstöä näiden tärkeiden tavoitteiden saavuttamiseksi. 

“Tampereen strategiassa painotetaan kestävää elämäntapaa tukevia toimia. Tampereen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ohjaavat toimintaamme ja siinä todetaan, että ympäristökasvatuksen tavoitteena on vahvistaa lasten luontosuhdetta ja vastuullista toimimista ympäristössä sekä ohjata heitä kohti kestävää elämäntapaa. Myös tutkimukset alleviivaavat ja tukevat ulkotoiminnan hyötyjä. Ulkona toimiminen monipuolistaa oppimisympäristöjen käyttöä osana pedagogiikkaa ja tarjoaa upeita leikin paikkoja”, kertoo Mikko Leikkanen, Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palveluryhmän pedagoginen asiantuntija. Hänen työnsä pääpaino on liikkumisen, hyvinvoinnin ja kestävän elämäntavan edistämisen teemoissa.

Yhteistyö aloitettiin päiväkotikohtaisilla alkukartoituksilla keväällä 2023. Alkukartoituksessa selvitettiin päiväkotien lähtötilanne: Miten tuttua ulkona oppiminen on, miten usein ryhmät käyvät lähiluonnossa ja millaisia pedagogisia sisältöjä ulkona toteutetaan. Alkukartoituksen jälkeen päiväkodit asettivat itselleen ulkona oppimisen tavoitteet vuodelle 2023.

Kuvituskuva

Asiantuntijatuki mahdollisti pitkäjänteisen kehittämisen

Syksyllä 2023 jokaisessa päiväkodissa järjestettiin neljä sparraustilaisuutta ulkona opettamisen ja ympäristökasvatuksen asiantuntijoiden johdolla. Sparraustilaisuuksissa keskityttiin päiväkotien asettamiin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen. Päiväkodit pääsivät kertomaan edistymisestään ja Syklin asiantuntijat tukivat päiväkoteja heidän tavoitteidensa saavuttamisessa jakamalla tietoa ja ideoita.

“Varhaiskasvatuksen henkilöstö sai paljon käytännön vinkkejä, materiaalia, osaamista ja kokemuksia. Myös ajattelutavan muutosta siihen, että ulkona ja metsässä voi toteuttaa laadukasta ja monipuolista pedagogiikkaa.”

Pitkäkestoinen asiantuntijatuki ja rinnalla kulkeminen syvensi päiväkotien mahdollisuutta tutustua aiheeseen monesta eri näkökulmasta. Yhdessä syvennyttiin muun muassa kestävä elämäntapaan, ulkona oppimisen etuihin lasten oppimisen ja kasvun tukena sekä pedagogiikan sanoittamiseen ja tiedostamiseen omassa työssä. Lisäksi yhteistyöhön kuului neljä henkilöstölle suunnattua koulutuspäivää, joissa keskityttiin erityisesti ulkona oppimisen menetelmiin, ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen perusteisiin ja luonnon hyvinvointivaikutuksiin.


Yhteistyö antoi tukea ja inspiraatiota ulkona opettamisen kehittämiseen

Päiväkodeilta saatujen palautteiden perusteella onnistunut yhteistyö antoi tukea ja inspiraatiota ulkona opettamisen kehittämiseen. Projektin jälkeen yksi mukana olleista päiväkodeista järjesti kesäkuussa sekä lasten että aikuisten keskuudessa iloa tuottaneen Ulkopäikkyviikon.

“Yhteistyö toimi nähdäkseni oikein hyvin. Olimme jo hyvissä ajoin laatineet koulutussuunnitelman, jonka mukaan toimittiin. Pidin ehdottoman tärkeänä sitä, että koulutukset järjestettiin live-koulutuksina, jolloin myös metsässä olon kokemuksellinen ja aistillinen puoli sai ihan eri vaikutuksen kuin mitä se olisi etätoteutuksena ollut. Yksiköiden sparrauksiin etänä järjestetyt tsekkaukset toimivat hyvin. Jatkoa ajatellen sisällöt voisi vielä eriyttää tai kohdentaa niille, jotka ovat ulkotoiminnassa alussa ja niille, jotka ovat jo pidemmällä”, Leikkanen kertoo.

“Varhaiskasvatuksen henkilöstö sai paljon käytännön vinkkejä, materiaalia, osaamista ja kokemuksia. Myös ajattelutavan muutosta siihen, että ulkona ja metsässä voi toteuttaa laadukasta ja monipuolista pedagogiikkaa”, Leikkanen summaa.