Siirry sisältöön

Alkavassa #ULKOLUOKKA-hankkeessa syvennytään pitkäkestoiseen ulkona opettamiseen ja Ulkona opettamisen käsikirja herää eloon

Julkaistu: 18.12.2024

Ulla Myllyniemi & Arja Kaasinen

Suomen ympäristöopisto SYKLI on kouluttanut ulkona oppimiseen opettajia ja kasvattajia jo vuodesta 2012. Varhaiskasvattajille suunnattu Kutsu seikkailuun -hanke päättyy vuoden loppuun, ja jo tammikuun lopulla 2025 alkavat uuden perusopetukseen suunnatun Kestävyysosaamista ulkoluokkaan: teoriaa, taitoa ja toimintaa -hankkeen ensimmäiset koulutukset. Hankkeessa kouluttajina ovat Ulkona opettamisen käsikirjan toimittajat yliopistonlehtori FT Arja Kaasinen ja ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen kouluttaja Ulla Myllyniemi, sekä Suomen ympäristöopisto Syklin, Ulko-opet ry:n ja LYKE-verkoston asiantuntijat.

Syventävää tietoa ja pedagogista osaamista

Alkavan hankkeen ytimessä on syventää ymmärrystä ulkona opettamisesta ja antaa konkreettisia vinkkejä, kuinka suunnitella pedagogisesti mietittyjä ulkona opettamisen kokonaisuuksia.  Kun opetusta suunnitellaan pidemmällä aikavälillä, on helpompi hahmottaa, mitä kannattaa opettaa sisällä ja mitä ulkona, ja kuinka niistä voi muodostua opetuksen punainen lanka. On myös hyvä ymmärtää, että kaiken opetuksen ja kasvatuksen pohjalla on käsitys siitä, mitä arvoja, tietoa ja taitoja lapsille halutaan opettaa. Siksi koulutuksessa avataan laajasti ulkona opettamisen perusteita ja esitellään tutkittua tietoa muun muassa luontoyhteydestä, kestävyyskasvatuksesta, oppimisesta, liikkumisesta ja hyvinvoinnista.

Webinaareista tietoa ja käytännön vinkkejä

Hankkeen kaksi kokonaisuutta toteutetaan osallistavina webinaareina, ja ne kytkevät tieteen ja teorian käytännön toimintaan. Näin ne muodostavat vahvan tukirangan ja taustan lähipäiväkoulutuksille. Ensimmäinen keväällä toteutettava kokonaisuus antaa vahvat tieteelliset perusteet ulkona opettamiselle ja avaa niiden pohjalta muodostuvan opetuksen pedagogisen toteuttamisen. Webinaarissa annetaan myös esimerkkejä kuinka tämä käytännössä suunnittellaan ja toteutetaan. Toinen syksyllä alkava osallistava webinaarikokonaisuus keskittyy oppiainerajat ylittävään opetukseen ulkoluokassa, ja siihen kuinka tällaisia monialaisia oppikokonaisuuksia (MOK), projekteja ja teemoja voi suunnitella ja toteuttaa.

Lähipäivinä ulos ja oppimaan kokemuksellisesti

Käytäntöihin ja kokemukselliseen oppimiseen pohjautuvat lähipäivät herättävät teoriat ja pedagogiset vinkit eloon. Nämä lähikoulutukset on ryhmitelty oppiainekokonaisuuksiin. Loppukeväällä toteutetaan vuodenaikaan sopiva ”Luma-aineet ulkoluokassa” -koulutus, josta saa hyviä vinkkejä kevään ja alkusyksyn ympäristöopin ja matemaattisten aineiden käytännön toteutuksiin. Alkusyksyn koulutuksissa puolestaan otetaan huomioon luonnon väripaletti ja muut monipuoliset tarjoumat ja keskitytään taito- ja taideaineisiin ulkoluokassa. Ennen talven alkua on hyvä keskittyä vielä kolmanteen lähipäivään, joka avaa kieli- ja reaaliaineiden monipuolisia mahdollisuuksia ulkoluokassa.

Kokonaisvaltaista hyvinvointia, ymmärrystä ja luontoyhteyttä hakemaan

Kaikkien koulutusosioiden pohjalla on syvä ymmärrys siitä, kuinka paljon hyvää tekeviä vaikutuksia niin oppilaille kuin opettajillekin on siitä, että avataan koulun ovet ja lähdetään ulos – niin luontoon kuin rakennettuihinkin ympäristöihin. Ulkona liikettä ja toiminnallisuutta on helpompi lisätä kuin luokassa. Kokemuksellinen oppiminen tekee abstrakteista asioista konkreettisia ja sitä kautta helpottaa opittavien asioiden ymmärtämistä ja muistamista. Ulkona on myös tilaa ja monipuolisia  mahdollisuuksia erilaisten ryhmäjakojen tekemiseen ja sosiaalisten tilanteiden kohtaamiseen. Lisäksi ulkona aidossa ympäristössä luonnon systeemit ja yhteys luontoon on aidosti läsnä, toisin kuin sisällä kuvia katsellen.

Hanke herättää henkiin Ulkona opettamisen käsikirjan opit

Hankkeen pohjalla on Ulkona opettamisen käsikirjaan sisällytetty tieto ja oppi. Kirja on kuitenkin kirja, ei vielä elävää elämää. Tiedostamme, että toimimalla ja kokemalla asiat yhdessä, yhdessä asioita tehden, keskustellen ja kehitellen asiat myös opitaan ja sisäistetään parhaiten.

Siitä syystä tämän hankkeen päätarkoitus onkin tehdä ja pohtia asioita yhdessä, ja saada sitä kautta ulkona opettamisen teoria, tiedot ja taidot elämään ja toteutumaan mahdollisimman monessa ulkoluokassa ja leviämään vielä sieltäkin eteenpäin. Tervetuloa kasvavaan joukkoomme ulkoluokkailemaan!

Kirjoittajat

Ulla Myllyniemi, Suomen ympäristöopisto SYKLI
Arja Kaasinen, Helsingin yliopisto

Kuvassa Arja Kaasinen ja Ulla Myllyniemi

Viimeisimmät blogikirjoitukset