Siirry sisältöön

Ulkona oppivat kaikki – Myös ammattiin opiskelevat ja heidän opettajansa 

Julkaistu: 7.11.2024

Tiina Taipale & Elina Hinkkanen

Kansainvälistä ulkoluokkapäivää vietetään kahdesti vuodessa: marraskuun ensimmäisenä ja toukokuun kolmantena torstaina. Ulkoluokkapäivä kannustaa viemään lapset ja nuoret ulos oppimaan.  

Ulkona oppimisen ja leikkimisen hyödyt on oivallettu laajasti osana varhaiskasvatusta ja perusopetusta. Harmillisesti lähiympäristön hyödyt oppimisen ja hyvinvoinnin tukena jäävät lähes täysin hyödyntämättä, mitä pidemmälle opinto-polulla edetään, puhumattakaan työelämästä.  

Miksi viedä ammattiin opiskelevat ja heitä ohjaavat aikuiset ulos oppimaan? 

Ulkona oppimisessa on tutkitusti monia hyötyjä: Tutkimusten mukaan luonto ja erilaiset ulkoympäristöt tukevat oppimista ja auttavat oppimaan myös sellaisia oppijoita, joille oppiminen luokkaympäristössä on haasteellista. Ulkona oppiminen: 

  • Johtaa usein monipuolisemman pedagogiikan käyttöön 
  • Tukee keskittymistä ja vähentää stressiä  
  • Lisää oppijoiden osallistumista sekä tekee oppimisesta fyysisesti aktiivisempaa, mikä tukee opitun omaksumista
  • Vahvistaa yhteistyötä ja sosiaalisia taitoja 

Luonto ja muut ulkoympäristöt tukevat niin kestävyysteemojen kuin minkä tahansa muunkin aiheen oppimista. Ulkona ja luonnossa oleskelu vahvistaa luontosuhdetta ja tuo erilaisia terveyshyötyjä, osin ulkoilun ohessa tapahtuvan liikkumisen kautta. Päivittäisen liikkumisen ja ulkoilun määrä on tutkitusti liian vähäistä etenkin nuorilla ja nuorilla aikuisilla.

Miten viedä ammatillista koulutusta ulos? 

Ammatillinen koulutus on lähtökohtaisesti hyvin toiminnallista ja tapahtuu suurelta osalta aidoissa oppimisympäristöissä: työsaleissa ja työpaikoilla. Onkin hyvin alakohtaista, kuinka paljon lähiluontoa ja ulkoluokkaa käytetään jo lähtökohtaisesti osana ammattiopintoja. Niin sanottuja ulkoaloja lukuun ottamatta ulkona oppimisen hyötyihin aletaan ammatillisessa koulutuksessa vasta vähitellen heräillä. Oppilaitoksen lähiympäristö ja sen tuntemus ovat keskeisessä roolissa opetuksen ulos siirtämisessä. Ulkona oppimisen hyödyt kannattaisi valjastaa tuottamaan lisää keskittymiskykyä, hyvinvointia ja työssäjaksamista kaikkien alojen ammatillisille opiskelijoille. Erityisesti ammatillisia teoriaopintoja ja kaikille yhteisiä opintoja voidaan hyvin opettaa myös ulkona. 

Helppoja ulkovälipaloja ammatilliseen opetukseen:  

Parikävely/ryhmäkävely
Tehtävien purkuun tai sen kertaamiseen, mitä jo osataan. Sopii myös uuden ideoimiseen. 

Mindmap maataiteen avulla luonnonmateriaaleista (materiaalina kävyt, kivet, lehdet, kukat, kepit) tai hiekkaan piirtämällä. Sopii esimerkiksi omien tavoitteiden ja tulevaisuuden hahmottamiseen tai tunnelmien purkuun. Lisäksi sopii teoreettisten asioiden käsittelyyn; keskeiset käsitteet voivat olla tulostettuina ja laminoituna valmiina.  

Ohjauskävely: Kuten pari/ryhmäkävely, mutta opettaja johtaa koko porukkaa ja pysähdytään välillä purkamaan aihetta koko porukalla ja saamaan uusi keskustelun aihe tai ohjeita seuraavalle pätkälle.  

Kävelyluento: Diat tai tärkeät kuvat ripustetaan pyykkipojilla esimerkiksi puiden oksille tai pyykkinarulle. Luennoidaan yhdestä aiheesta, vaihdetaan paikkaa, jatketaan dian aiheesta.  

Rastiradat ulkona: Fyysiset rastit tai rastit esimerkiksi Seppopelin avulla   

Learning cafe ulkona  

Erilaiset pelit: Esimerkiksi ryhmäytymisvaiheessa tai opitun kertaamiseen 

Rentoutus/aistiharjoitukset ulkona: Esimerkiksi uuteen aiheeseen virittäytymisen tai keskittymisen lisäämisen tukena 

Samat menetelmät toimivat myös henkilöstön osaamisen kehittämisessä tai yhteiskehittämisen välineinä. 

Syklissä opitaan ulkona oppimista monella painotuksella – ulkona ja sisällä! 

Lähiluonto ja erilaiset kaupunkitilat ovat ympäristö- ja kestävyyskasvatuksessa yleisesti käytettyjä oppimisympäristöjä. Syklin Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen koulutusohjelmien Ympäristökasvatuksen monet menetelmät -opintojakso tuo vuosittain Virroille eri koulutusryhmien opiskelijat oppimiaan menetelmiä, joita hyödyntää ulkona ja sisällä opetuksessa tai työpaikalla osana kestävän tulevaisuuden rakentamista. Virtojen opiskelujaksolla opiskellaan niin Marttisen leirikeskuksen monipuolisessa lähiluonnossa kuin tunnelmallisissa sisätiloissa.  

Vuodesta 2022 ympäristö- ja kestävyyskasvatusta on Syklissä opetettu myös ammatillisen koulutuksen painopisteellä. Lisäksi tänä vuonna on myös aloitettu ammatillisen koulutuksen painotuksella toteutettava vastuullisuusjohtamisen koulutus, joka valmistaa laatu- ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen erikoisammattitutkinnon suorittamiseen. Opetuksen keskiössä on kulkenut ammatillisen koulutuksen kestävyystiekartta ja sen jalkauttaminen oppilaitosten toimintaan. Lokakuussa nämä eri painotuksella opiskelevat ammatillisen koulutuksen ryhmät pääsivät tapaamaan toisiaan ja muita ympäristökasvatuksen opiskelijoita Virroilla. 

Ammatillisen painotuksen opiskelijat ovat kokeneet Virtojen opiskelujakson parhaina puolina erityisesti verkostoitumisen, uudet oivallukset, virkistymisen, erilaiset ihmiset ja uudet menetelmät. Yllättäen eri kouluasteiden ympäristökasvattajien kohtaaminen on rikastuttanut ammatillisten opettajien ja vastuullisuusjohtamisen parissa työskentelevien näkemyksiä kestävän tulevaisuuden rakentamisesta. Tukea on saatu mm. kiertotalousopetukseen, tulevaisuustyöskentelyyn ja oppilaitoksen kehittämiseen. Opiskelijan lausahdus Virtojen opintojakson päätteeksi: “Onhan tämä oppimisympäristönä todella virkistävä ja inspiroiva. Kävin tauolla kävelyllä läheisen kosken luona, jossa linnut lauloivat, aurinko paistoi ja koski kohisi.”


Tutustu ensi keväänä alkavaan koulutusohjelmaan

Keväällä 2025 alkaa yhteinen Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen sekä Laatu- ja ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen opintoryhmä ammatillisen koulutuksen painotuksella. Ilmoittaudu 11.12.2024 pidettävään koulutusinfoon kuulemaan lisää opinnoista! 

Viimeisimmät blogikirjoitukset