Työskentelimme Suomen ympäristöopisto Syklissä koronakevään etänä, niin kuin lähes koko Suomen kansa. Tehtävämme oli opettaa digitaalisesti ympäristöalan erikoisammattitutkinnon lähipäiviä. Haastavaksi tehtävän teki se, että kohderyhmämme – mm. opettajat ja varhaiskasvattajat – olivat varsin retkeilyorientoituneita ulkoilmaihmisiä, ja valtaosa lähipäivien aktiviteeteista oli luvattu vetää osallistavasti luonnossa.
Vedimme kevään aikana 134 tuntia opetusta webinaareina. Opetuspäivät olivat seitsemän tunnin mittaisia. Opiskelijoita oli noin 20–30 per webinaari. Käytimme webinaarialustana Teamsia tai Zoomia, lisäksi hyödynsimme yhteistä WhatsApp-ryhmää, Padlettia, Moodlea, Flingaa ja Jamboardia.
Tässä 10 opiskelijoiden ja kouluttajien palautteista noussutta helmeä digiopetukseen
1. Digitaalinen nuotiopiiri ja opastus digisuolle
Aloitus on webinaareissa tärkeä, koska se petaa tunnelman koko päivälle. Loimme aamulla leppoisaa tunnelmaa kuvalla nuotiosta, jossa on nokipannu. Näin saatoimme opiskelijoiden mielikuvat ja fokuksen metsään ja ympäristökasvatusopintojen pariin digitaalisesti nokipannukahveja nauttien. Samalla sai testata ääntä ja kuvaa ja kertoa korona-ajan haasteista. Lisäksi annoimme vinkkejä digisuolla pomppimiseen ja ohjeet, mistä saa apua, jos eksyy päivän aikana.
2. Tarinan ja taiteen voima
Anoimme tehtäväksi etukäteen äänitetyn tietopohjaisen tarinan kuuntelemisen (50 min.) nauhalta metsässä, sen maalaamisen ja piirtämisen. Kuva jaettiin lopuksi Padlettiin yhteiseen taidegalleriaan. Nauha jaettiin WhatsAppiin, jotta se oli helppo kuunnella maastossa. Samoin Padlet-linkki annettiin etukäteen kuvan lataamista varten.
”Tykkäsin kuuntelutehtävästä. Siitä tuli sellainen olo, että en vain keskenäni puuhastellut jotain, vaan tein hommaa, joka oli ohjeistettu ja jota ‘vedettiin’ koko ajan.”
3. Vertaisuus
Lähetimme hyvissä ajoin opiskelijoille ennakkotehtäväksi katsoa muutaman teemaan liittyvän videon Moodlen kautta. Aamulla webinaariluokassa jaoimme opiskelijat puhelinnumeropareihin. Tehtävä oli lähteä aamukävelylle puoleksi tunniksi ja samalla kilauttaa parille ja jutella videon herättämistä tunteista ja ajatuksista.
4. Itse tekeminen
Halusimme, että opiskelijamme oppisivat unelmoimaan ja visioimaan vuoden 2030 maailmaa ja sitä muutosta, jota he ovat saamassa aikaan. Pyysimme heitä piirtämään lööppejä tai tekemään uutisvideoita aiheesta. Tuotokset jaettiin WhatsAppiin. Katsoimme ja juonsimme lopuksi yhteisen Hyvien Uutisten uutislähetyksen webinaariluokassa siten, että jaoimme näytöltä WhatsAppiin tulleen sisällön. Tämä toki vaati sitä, että koneelle oli ladattu WhatsAppin työpöytäversio.
5. Ryhmätyöt ja porinaryhmät
Useissa webinaareissa jaoimme opiskelijoita ryhmätyötiloihin, vaikkapa luomaan yhteistä ymmärrystä keskeisistä alaan liittyvistä käsitteistä. Zoomin tai Teamsin lisäksi käytimme alustana Jamboardia, jonne ohjeet ja käsitelistat sai helposti ladattua etukäteen.
Hyödynsimme ryhmätyötiloja myös siihen, että opiskelijat saivat vuorollaan esitellä omia tutkintotöitään muille, ja muu ryhmä sparrasi heitä niissä.
”Tykkäsin tänään kuunnella myös muiden opinnoista. Niistä saa aina ideoita ja näkemyksiä omaankin tekemiseen.”
6. Mielipidejanat
Flingaa hyödynsimme perinteiseen mielipidejanatyöskentelyyn. Jaoimme Flingan näytöllä, piirsimme Flinga-pohjaan janan ja kirjoitimme janojen päätyyn samaan mieltä ja eri meiltä. Opiskelijat siirsivät omalla nimellä varustettuja digitaalisia post it -lappuja väittämien mukaan edestakaisin janalla.
7. Yllätysvieraiden käyttäminen
Iltapäivisin, kun tunnelma toisinaan kävi hiukan raskaaksi, pyysimme paikalle valovoimaisia roolimalleja ja inspiraatiopuhujia kollegoistamme. Uuden ihmisen ilmestyminen webinaariluokkaan piristi kummasti. Tilaisuuden rytmi muuttui, ja vierailla on opiskelijoita energisoiva vaikutus.
Maarit Pihkalan työpiste koronakeväänä kotona.
8. Neuvontaklinikkaa
Joinain webinaaripäivinä pidimme yllä hetken vapaamuotoista neuvontaklinikkaa. Opiskelijat saivat piipahtaa klinikalla kysymässä neuvoa opintoihin liittyviin ongelmiinsa. Klinikalla oli monille voimaannuttava vaikutus. Myös kuuntelijan roolissa olevat opiskelijat kokivat saaneensa klinikasta tehoja irti vertaisiaan kuuntelemalla. Klinikkatyöskentelyn paras puoli oli palautteiden mukaan se, että opettajat olivat tarjolla helposti ja kysymiseen oli matala kynnys.
9. Tauot ja rentoutukset
Webinaaripäiviä on todella tärkeä tauottaa systemaattisesti. Tauoilla kannustimme opiskelijoita esittelemään kameralle mm. lemmikkieläimiään. Lisäksi saatoimme vetää aamulla tai lounaan jälkeen lyhyitä mielikuvarentoutuksia, jotta juurtuminen ja keskittyminen ruudun ääreen sujuisi helpommin.
10. Digivoimaantuminen
Monelle opiskelijalle webinaarikokemus oli ensimmäinen laatuaan. Oli ilo huomata palautteista, että moni opiskelija koki voimaantuneensa omissa digitaidoissaan. Positiivisen kokemuksen myötä kynnys osallistua digioppimisen tapahtumiin jatkossa on madaltunut.
”Digihärpäkkäiden kanssa homma toimi. Valitut menetelmät olivat perusteltuja ja monipuolisia. Jäi tosi hyvä fiilis.”
Musta joutsen – koronakevät – mahdollisti digiharppauksen meille kaikille lempeästi, yhdessä kokeillen ja oppien. Olimme kaikki samassa veneessä, ja tunnelma oli myötätuntoinen. Sen opimme, että tehtävien ohjeistamiseen ja niihin siirtymiseen pitää varata aikaa. Taukoja pitää olla riittävän usein ja sovituista tauoista on pidettävä kiinni. Myös ryhmätöille ja pariporinoille kannattaa antaa riittävästi aikaa, koska yhteisen rupattelun käynnistyminen verkossa vie tovin. Myöskään toiminnallisia luonnossa tapahtuvia tehtäviä ei voi olla liikaa. Lisäsimme niitä jatkuvasti, mutta mikään ei tuntunut riittävän opiskelijoillemme.
Syklin kannalta kevään webinaarijaksossa opitut menetelmät ja uudet tavat toimia rantautuvat varmasti monilta osin osaksi oppilaitoksemme perustoimintaa. Oman osaamisemme kehittyminen auttaa meitä käynnistämään tehokkaammin non-stop-aloituksia, monimuotoistamaan opintotoimintaamme ja mikä parasta, yhdenvertaistamaan mahdollisuuksia opiskella myös verkon välityksellä valtakunnallisesti.
Tähän opiskelijan palautteen tunnelmaan on hyvä päättää blogi: ”Sai olla omassa kodissa ja opiskella. Voi kun tämä opiskelu jatkuisi koko työurani.”
Kirjoittaja on Syklin kouluttaja Maarit Pihkala, joka työskenteli kevään pääosin kouluttaja Satu Joveron parina.
Virtuaaliset after workit webinaarikevään jälkeen, kuvassa Maarit Pihkala ja Satu Jovero.