Pelillisyys ja muotoiluajattelu ovat jo muutaman vuoden pysytelleet oppimisen edistämisen ja työyhteisöjen kehittämisen trendeinä. Eivätkä suotta – oppimisen muotoilu hauskaksi eri menetelmien avulla on myös kouluttajalle tai kehittäjälle mitä opettavaisin kokeilu.
Muotoiluprosessi pelissä
Maailma on täynnä erilaisia pelejä, joita voi hyödyntää eri tavoin. Esimerkiksi Kahootin avulla voi järjestää tietovisoja tai kyselyitä ja näin kerrata opittua tietosisältöä. Yhä useammin pelejä hyödynnetään myös monimutkaisempien ilmiöiden tarkasteluun pelillistetyn muotoiluprosessin kautta.
Muotoiluajatteluun yhdistetään usein seuraavat vaiheet: yhteinen havainnointi, ideointi, ideoiden valikointi ja kehittely, prototyypin rakentaminen sekä prototyypin parantaminen ja jalostaminen. Hyvin suunniteltu pelillistetty työpajamalli johdattaa näiden vaiheiden läpi ohjatusti, aikataulutetusti ja mukaansatempaavalla tavalla.
Esimerkiksi Circula-kiertotalouspeli tutustuttaa kiertotalouden liiketoimintamalleihin ja ohjaa muodostamaan tiimejä, perehdyttää pelaajat omiin ja muiden vahvuuksiin ja johdattelee sitten ideoimaan uusia liiketoimintaideoita annetuista resursseista. Lopulta tiimit ja tuomaristo arvioivat toistensa liiketoimintamalleja yhteisten kriteeristöjen pohjalta.
Kokeile valmista peliä…
Yksi tapa perehtyä pelimenetelmiin ja niiden hyödyntämiseen opetuksessa tai kehittämistyössä on tutustua olemassa olevaan pelikonseptiin. Esimerkiksi Circula-kiertotalouspeli opettaa paitsi kiertotaloudesta myös pelimenetelmien hyödyntämisestä. Peliä voi hyödyntää yli 15-vuotiaiden oppijoiden kanssa, mutta erilaisia pelejä voi suunnitella myös nuoremmille.
Yritysten tai tiimien kehittämistyön tueksi löytyy myös monia valmiita pelejä. Tutustu esimerkiksi Topaasia-työyhteisöpeleihin tai Trigendaan.
…tai luo itse oma
Hyvä oppimispeli tai pelillistetty työpaja yhdistelee tiiviiksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi erilaisia oppimis- ja kehittämismenetelmiä. Kun on muutaman kerran osallistunut pelillisyyttä hyödyntäviin työpajoihin, alkaa pian oivaltaa, miten hyödyntää pelien elementtejä.
Pelit venyvät moneksi: omassa työssäni olen rakentanut pelillistettyjä työpajamalleja esimerkiksi yrityksen arvojen luomisen tueksi sekä vastuullisuusviestintäkoulutuksen toteutukseen. Usein pelillistämällä voidaan toteuttaa lyhyessäkin ajassa (1,5–3 h) monipuolinen ja hauska oppimiskokemus, joka on innostanut osallistujia yhteistyöhön jopa viikon viimeisinä työtunteina.
Kiinnostuitko peleistä tai pelien fasilitoinnista?
Hyvä tilaisuus kokea pelillistetty työpaja tai oppia lisää pelien fasilitoinnista on osallistua Circula-fasilitaattorikoulutukseen syys- tai lokakuussa. Halutessasi voit myös tilata Circula-pelityöpajan omaan organisaatioosi tai suoraan opiskelijoille.
Lue lisää Circula-pelinjohtajakoulutuksista tai kysy lisätietoja: tiina.taipale@sykli.fi