Siirry sisältöön

ILMIÖT IHMETELTÄVÄKSI -koulutukseen tullaan monista eri syistä

Huhtikuun alussa, 4.4.2018, vietimme päivän Espoon Nuuksiossa, Haltian luontokeskuksessa, ILMIÖT METSÄSSÄ -koulutuksessa, johon osallistui noin 25 opettajaa ja esiopettajaa. Koulutukseen tullaan monista eri syistä. Suurin osa opiskelijoista haluaa vinkkejä Ulkona opettamista varten. Osalle opettajista aihepiiri on elintärkeä, sillä heille on puhjennut niin paha sisäilma-altistus. He eivät voi enää työskennellä koulun sisätiloissa, vaan miettivät, mitä oppiaineita voisi opiskella ulkona. Jopa ulkomailta asti on tultu tutustumaan Suomen Pisa-tutkimuksissa hyvin pärjänneeseen koulutusjärjestelmään.

Suomen ympäristöopisto Syklin koulutussihteeri Outi Hallikainen haastatteli neljää osallistujaa.

Olen Kaisa Mustonen ja toimin opettajana Nurmijärvellä Lepsämän koululla.

Tulin koulutukseen, koska näen koulullamme tarpeen ulkotilan ja pihapiirin  hyödyntämiseen opetuksessa. Koulullamme aloitetaan remonttia ja liikuntasalimme on pois käytöstä sen ajan.

Koulutuksesta jäi päällimmäiseksi ajatus siitä, että oppilaiden lähiympäristöön kannattaa tutustua. Lähiympäristö tarjoaa monenlaista tutkittavaa ja selvitettävää kaikenikäisille oppilaille. Lisäksi pohdinta arvioinnin merkityksestä monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa oli tärkeää. Erilaiset tehtävät ulkona ovat aina mielenkiintoisia.

 

 

 

Olen Keskisen Ulla, Pilke-päiväkoti Kaninkolon johtaja.

Tulin koulutukseen saadakseni vinkkejä uuteen työhöni. Aloitan syksyllä johtajana uudessa hirsipäiväkoti Pikkukarhussa, jonka painotuksena tulee olemaan tiede. Haluan yhdistää luonnon, ulkona oppimisen ja tieteen. Toivon saavani koulutuksesta kannustusta viedä lapset metsään, ja opettamaan luonnon kunnioittamista.

Minulle jäi käteen koulutuksesta muun muassa tämä hyvä kirja (toim. lisäys: Ilmiöt ihmeteltäväksi- monialaisia ideoita ulkona oppimiseen), jossa on paljon hyviä toiminnallisia tehtäviä. Sain ajatuksia, joita voin jalostaa uudessa yksikössäni. Lisäksi koin niin sanotun ahaa-elämyksen siitä, kuinka eri kaupunkien ja yksiköiden opettajat ja varhaiskasvattajat painivat samojen asioiden kanssa, joten sain siis ryhmästä vertaistukea.

 

I am Sam Northern, an elementary school teacher-librarian in Franklin, Kentucky. I have been in Finland from January to April 2018.

I am interested in learning new strategies that encourage students to explore their environment and discover the wonders of nature. The training seemed like an excellent way to connect with Finnish educators who have experience implementing outdoor learning activities. I was also excited for the opportunity to visit Finnish Nature Centre Haltia and its one-of-a-kind exhibition.

The training provided a number of resources to support outdoor education. For instance, the MAPPA website offers a searchable environmental education material bank. During the training, we discussed how to make nature an essential element of phenomenon-based learning. When students are given the chance to observe their environment more closely, they will inquire about what they see.

I learned how to use these inquires to develop meaningful instructional activities that address students’ curiosities. The best part of the training was getting to go outside amidst the beauty of Nuuksio National Park. There, I was able to put myself in students’ shoes by participating in outdoor learning activities first-hand.
www.misterlibrarian.com

 

Olen Aulikki Flagan, Kalifornian-suomalainen, Ramona Oppikoulun opettaja.

Tulin kuudeksi kuukaudeksi Yhdysvalloista tutkimaan Suomen opetusjärjestelmää ja selvittämään, miksi suomalaiset opet ovat niin hyviä. Olen tullut siihen tulokseen, että kaikki riippuu opettajasta. Suomen opettajakoulutus on erinomainen. Olen tutkinut sitä eri paikoissa, muun muassa Helsingin yliopistossa.

Nyt olen tutustumassa opettajien lisäkoulutukseen, jota Sykli tarjoaa. Mielestäni täällä kaikki on tehty niin kovin perusteellisesti. Kun ope valmistuu, hän saa tästä paljon tukea työhönsä. Opettajaa ei jätetä pulaan, vaan lisäkoulutetaan koko ajan. Hänet opetetaan saamaan lapset kiinnostumaan opetuksesta. Huomasin myös, että opettajille annetaan vapaat kädet opetukseen.

 

 

Kiinnostaako sinua ILMIÖT IHMETELTÄVÄKSI -koulutus? Ota yhteyttä ja kysy lisää:

Viimeisimmät artikkelit