Siirry sisältöön

Saisiko olla tekoälyä steroideilla? 

Julkaistu: 30.10.2023

Ari Laitala

Uusien lisäosiensa myötä tekoäly ChatGPT pääsee kiinni nyt myös ajankohtaiseen tietoon. Samalla tekoälyn hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa ovat kasvaneet merkittävästi. 

Keskustelevan tekoälyn mahdollisuuksia opetustoiminnassa on epäilty, monestakin syystä. Yksi kärki kritiikille on ollut tekoälyn tietämättömyys viimeaikojen tapahtumista, kuten vaikkapa Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainaan. Kuinka hyödyllinen on tekoäly, joka ei tiedä parin viimeisen vuoden tapahtumista mitään? 

Paitsi, että nyt se tietää: niin Venäjän hyökkäyssodasta kuin kaikesta muustakin. 

Taikasanana pluginit

Keskustelevan tekoälyn kehitys on ollut edelleen nopeaa. Kehityksessä saavutettiin uusi merkkipaalu toukokuussa, kun OpenAI:n tekoälypalvelu avasi pluginien ”sovelluskaupan”. Tällä hetkellä saatavilla on n. 1300 lisäosaa (pluginia), joita hyödyntämällä ChatGPT:n toiminnallisuudet ja hyödynnettävyys ovat nousseet uudelle tasolle. Yksinkertaistaen voidaan sanoa, että keskusteleva tekoäly ei ole enää oman kielimallinsa (opetusaineistonsa) vanki. Auki on nyt koko internet, vaikkapa minuutin vanhat uutiset mukaan lukien.  

Plugineja voi kuvata pieniksi ohjelmistokomponenteiksi tai apuohjelmiksi. Suurin osa on tässä tapauksessa ilmaisia, mutta osa on maksullisia ja osa siltä väliltä. Tarjolla on esim. ilmaisversio, mutta kehittyneempi versio onkin maksullinen. Plugineja voi ladata käytettäväksi rajattoman määrän, mutta tällä hetkellä vain kolmen pluginin samanaikainen aktivointi yhtä chat-sessiota varten on mahdollista. 

Suosituimpia plugineja näyttävät olevan ne, jotka avaavat tekoälylle reitin internetin sisältöön. Esimerkiksi plugin nimeltään YouTube Summaries osaa lukea Youtube-videoiden tekstityksiä ja tehdä niistä yhteenvetoja.

Otetaan esimerkki. Annetaan ChatGPT:lle kehote ”Luo viiden dian esitys videosta ja käännä se ruotsiksi”. Olen aktivoinut tehtävää varten pluginit Youtube Summaries, Web Pilot sekä Slide Maker. Käytettävä GPT4 hyödyntää aluksi kahta ensin mainittua pluginia ja tuottaa suomenkielisen listauksen videon avainsisällöstä. Sen jälkeen se ilmoittaa kääntävänsä sisällön ruotsiksi ja tekevänsä diat. Samalla seuraa ilmoitus siitä, että pluginia Slide Maker on käytetty ja vastauskenttään ilmaantuu linkki, josta pääsen AIDocMaker.com sivustolle, jossa diat (1+5) jo odottavatkin editointiani. Voin myös ladata ne sieltä suoraan, esim. pptx-formaatissa. Kaikkeen tähän kului aikaa n. 20 sekuntia. Ihmeellistä! 

Erityisen kiinnostavalta vaikuttaa plugin Web Pilot, jonka aktivointi mahdollistaa tiedonhaun kehotteessa osoitetulta sivustolla. Pluginia käyttäen pyydän tekoälyä tekemään tiivistelmiä ja diaesityksiä laajojakin sivustoja hyödyntäen. Myös erilaisten analyysien ja artikkeliluonnostelujen tulokset ovat vaikuttavia. Välillä tekoäly suoriutuu annettavista tehtävistä ihmeellisen hyvin. Toisinaan lopputulos on kaavamainen ja leikkaa/liimaa tyyppinen. 

On kuitenkin hyvä muistaa, että emme välttämättä halua omia kyvykkyyksiämme parempaa lopputulosta. Mitä parempia tekoälyn tuottamat tulokset ovat, sitä vähemmän nykyisen kaltaista ihmistyötä tarvitaan. Tämä on tietysti suuri mahdollisuus, mutta se voi olla uhkakin.  

Liian hyvää ollakseen totta? 

Pluginien myötä laajojen kielimallien merkittävin rajoite näyttää nyt poistuneen – siis pääsy tekoälyn opetusaineiston ulkopuoliseen dataan. Vain muutamassa kuukaudessa keskustelevan tekoälyn kyvykkyydet ovat kasvaneet merkittävästi. 

Onko samassa yhteydessä keksitty myös ilmaiset lounaat, saattaisi joku kysyä. Kuten edellä jo vihjailinkin, näin ei valitettavasti ole. Näistä uusista hienoista ominaisuuksista joutuu maksamaan 20$ kuussa. Ilman rahaa ei uusiin supervoimia antaviin toiminnallisuuksiin ole pääsyä. Samaan hengenvetoon on toki todettava, että hintaan kuuluu muitakin uusia ominaisuuksia, kuten tekoälyn personointimahdollisuus. 

Mutta monen, niin opettajan kuin opiskelijankin, on nyt syytä miettiä, kannattaako tällainen kuukausisatsaus tehdä. Ennen päätöstä kannattaa kurkata myös muuta tekoälytarjontaa. Googlen keskustelevan tekoälyn Bardin yhteyteen lanseerattiin syyskuun lopulla Extensionit, jotka lisäävät Bardin kyvykkyyksiä pluginien tapaan. Extensioneiden perusajatus on tarjota Bardille väylä Googlen muihin palveluihin, kuten vaikkapa Google Mapsiin. 

Opetussektorilla on jälleen kerran uutta mietittävää tekoälykehitykseen liittyen. Huonoin vaihtoehto epäilemättä on pään laittaminen pensaaseen ja olla kuin mitään ei olisi tapahtumassa. Käynnissä on oppimisen ja opetuksen murros. Muutos on niin merkittävä, että se synnyttää uusia voittajia, mutta valitettavasti se voi synnyttää myös häviäjiä. 

Ja vaikka tuoreet kehitysloikat ovat merkittäviä, pysyn edelleen vanhassa kannassani: emme ole nähneet vielä paljoakaan. 


Ari Laitala

Kirjoittaja Ari Laitala työskentelee Suomen ympäristöopisto Syklissä asiantuntijana. Hän on perehtynyt tekoälyyn vuodesta 2016 alkaen.

Ari osallistui alkuvuodesta European Digital Education Hub:in ”Squad on artificial intelligence in education” työhön. Tämä työryhmä on juuri julkaissut seitsemän raporttia tekoälyn hyödyntämisestä koulutuksessa. Arilta on myös ilmestynyt alkuvuodesta 2023 artikkeli ”Tekoäly paikkatiedon opettajana”, jonka voi ladata täältä.

ari.laitala@sykli.fi (+358 50566 8998)


Lue lisää tekoälyn hyödyntämisestä opetustoiminnassa

Viimeisimmät blogikirjoitukset